.

אני נופר ירושלמי- ספדה, יועצת חינוכית ומנחה חברתית. 
מזה 15 שנים בחינוך, במסגרות ובתפקידים שונים ומזה 5 שנים עוסקת ולומדת את תחום החברתי (כישורים חברתיים) בעלת קלניקה פרטית, כותבת ומפתחים תכנים ותכניות למידה חברתיות.
לפני כשנה וחצי יצאה לאור הערכה הראשונה שלי "כישורים לקשר חברתי" שמלמדת, מדייקת ומפרטת את המושג "כישורים חברתיים".
את כל הידע והניסיון שצברתי ואני צוברת בתחום אני מעוניינת להנגיש לכם: צוותי החינוך וההורים שמתמודדים יום יום עם סיטואציות חברתיות של ילדכם. 

החל מחודש זה, יולי 19 (זכרו זאת), יפורסם מידעון חברתי שירכז חידושים, תכנים, מאמרים, משחקים ודרכי למידה חברתיים לשימושכם.

 

כולי תקווה כי מידעון זה ישמש, יפרה ויעשיר את ידיעתכם בתחום החברתי

שלכם בחברות,

נופר ירושלמי ספדה, המרכז החברתי

ועכשיו מתחילים....

2019 כישורים חברתיים לאן?

דור ה Y ודור ה X  היכן הם בהיבטים חברתיים?

בשיח הציבורי נהוג להכליל את דור ה X ודור הY  ולומר כי הם שונים מהותית מהוריהם: בסגנון החיים, בחשיבה, ביצירתיות, בזוגיות ועוד. והם אכן שונים:)  וכאן נשאלת השאלה:

כיצד השינוי בא לידי ביטוי בהיבט החברתי?

עובדתית, "ההון החברתי" נמצא בירידה מתמדת,החברויות ה"פיזיות" מתמעטות.
זו המציאות של ימינו ובעקבות כך, תכופות נשאלת השאלה איך אנחנו עם זה?האם זה חיובי או שלילי?  
האמת, מרבית התשובות לטעמי אינן רלוונטיות, זה העידן החדש אליו נצטרך להסתגל ואותו ללמד את ילדינו ומה שנכון יותר לשאול, פנינו לאן? וכיצד נתמודד?

העולם החברתי בתהליכי שינוי, הוא מקוון ומגוון. הקשרים החברתיים מתפתחים במדיות השונות ואנשים בעלי כישורים חברתיים מיטביים משכילים לעשות ומפתחים קשרים אשר משמשים אותם לרווחה ולתועלת האישית שלהם: עיסקית, שיווקית, חברתית וכו' התקשורת התפתחה לעולם הרחב, עם אנשים מכל העולם ויכולת יצירת  קשרים ענפה, המפגשים אינם פיזיים ומתרחשים ברשתות, עולם החברתי משתנה.
נוכל ל"בכות" על השינוי ועל ההתמעטות החברויות והמפגשים והפיזיים ונוכל להסתכל לחברה בעיניים ולומר: כמו בתחומים רבים גם כאן מתבצעים שינויים ועלינו ללמוד ולהסתגל אליהם.

אני בוחרת ללמוד וללמד את השינוי. אינני סוברת שנחזור אחורה לימי המכולת השכונתית והגינה הציבורית ולכן, לא נותרו לי אפשרויות רבות אלא ללמוד את מרחבי הווטסאפ, האינסטגרם וחבריהם, להשכיל ולהבין שגם אליהם נדרשת שייכות והדרה ממשחק XBOX קבוצתי כואבת לא פחות מהדרה במרחבי הכיתה הפיזית.
אל אף הסטיגמה הרווחת, אל תטעו, לכישורים חברתיים במדיה הדיגטילית נדרשים יכולות חברתיות עוצמתיות וכדי לפתח אותן ולשמור עליהן אנו נדרשים למיומנוית חברתיות מגוונות ומתקדמות.

ומכל זאת, אני מאמינה כי ה"כישורים החברתיים" לא נעלמו אלא בתהליכי שינוי מה"שכונה" ל"רשת/למסך" ואנו צריכים להתפתח,להשתכלל וללמוד אותם.

 

מתוך אתר casel

מה עושים בארץ לפיתוח SEL?

בארץ התחום ב"חיתוליו" ישנם מעט קורסים והשתלמויות בתחום אם כי מתחילים הניצנים ובשנה - שנתיים האחרונות יש יותר עניין בנושא. הראשונה שבחרה למסד את התחום בארץ תחת אגודה מוכרת ורשמית היא ד"ר עדה בקר, שיזמה את הקמת אגודת איל"ת - האגודה הישראלית לטיפול חברתית.  יחד עם עדה חברות הוועד הפועל באגודה הן: יעל אברהם, דר' איריס ברכוז, אודליה אלקובי ואנוכי.
אגודת איל"ת שמה לה למטרה לקדם את הלמידה החברתית ולהנגיש ידע חברתי לציבור הרחב. לא מכבר חגגה אגודת איל"ת שנת פעילות ראשונה ובחודש שעבר התקיים כנס אגודת אי"לת הראשון עם מיטב המומחים בתחום.

מתאורייה לעשייה
לקרוא, להבין, ללמוד ולחקור זה טוב ונכון אך מה עושים עם כל הידע ...

במרחבים: בגן, בכיתה או בכל מסגרת חינוכית-
פינת הספר  של המרכז החברתי 

מה חבוי לנו בין ספרי הילדים? עולם ומלואו!
בפינה זו אציג בכל פעם ספר ילדים שבקלות הופך לסיפור חברתי והפעם-

לקריאה : אל תתנו ליונה לנהוג באוטובוס

כתב ואייר- מו וילמס.

מעט מהקלניקה-
רעיון לפעילות בעקבות המשפט "אף אחד לא חבר/ה שלי" :(

"אף אחד לא רוצה לשחק איתי" "אין לי חברים"

משפטים שגורים בפיהם של הילדים (בעיקר בגילאים הצעירים)
לעיתים הם נכונים ולעיתים פחות .
כאמא,כגננת וכיועצת לא פעם שמעתי את המשפט הזה,
כגננת, לרוב הייתי מתפלאת בפני ההורים: 'איך ייתכן?! הוא ילד אהוד, לרוב מוקף חברים'
ובתשובה זו גם נעניתי כשפניתי לגננות בנוגע לילדיי.

משפטים שכאלו "מפעילים" אותנו כהורים (וגם כאנשי מקצוע),
הילדים (שהרי הם חכמים יותר מאיתנו) לומדים זאת ופעמים רבות משתמשים בהם דרך קבע.

לפניכם פעילות קצרה שניתן לעשות בבית, בכיתה, בגן וכו' ותעשה סדר בשאלה, במחשבה ובתחושה הקריטית הזו-
יחד עם הילד/ה לוקחים דף קשר של הכיתה או הגן
ובשיח עימם, עוברים שמית על הילדים מסמנים ליד כל שם + - ? חבר/לא חבר/ לא יודע לאחר שסיימתם שמנו במרקר את השמות של הילדים שהם ה- 'חברים שלהם' ותתהו יחד עימם על ?
בסיום, לרוב התמונה נראית זוהרת יותר ומתגלה "תמונה" חברתית יותר.

אפשר גם להמשיך ל שיח, מה יש יותר חברים או לא?
כמה חברים יש לך בגן או בכיתה (כמותית)?
למי נתייחס ועם מי נשחק?
האם עלינו לתת משקל והתייחסות רגשית לילדים שמעליבים/ פוגעים בנו?
(ראיית חצי הכוס המלאה)

תרגיל קצר ומאוד ויזואלי ובעולם הילדים מה שלא ויזואלי לא נתפס
בהצלחה !

התרגיל נכתב על ידי בקבוצת הפייסבוק " ילדים אוהבים חברים"

 

.

לסיכום...עד כאן ידיעון יולי 19 החברתי 
שלכם בחברות,
נופר ירושלמי- ספדה
 המרכז החברתי 

 

רוצים להמשיך ולעקוב אחרינו?
לקבל פעילויות, רעיונות וידע בתחום החברתי מוזמנים למלא פרטים  

שם *
דואר אלקטרוני *
טלפון סלולארי
תפקיד: גננת/ מורה/יועצת/אחר

נבנה באמצעות מערכת דפי הנחיתה של רב מסר

.