.

אני נופר ירושלמי- ספדה, יועצת חינוכית ומנחה חברתית. 
מזה 15 שנים בחינוך, במסגרות ובתפקידים שונים ומזה 5 שנים עוסקת ולומדת את תחום החברתי (כישורים חברתיים) בעלת קלניקה פרטית, כותבת ומפתחים תכנים ותכניות למידה חברתיות.
לפני כשנה וחצי יצאה לאור הערכה הראשונה שלי "כישורים לקשר חברתי" שמלמדת, מדייקת ומפרטת את המושג "כישורים חברתיים".
את כל הידע והניסיון שצברתי ואני צוברת בתחום אני מעוניינת להנגיש לכם: צוותי החינוך וההורים שמתמודדים יום יום עם סיטואציות חברתיות של ילדכם. 

כאן לשימושכם יפורסם ידעון חברתי אחת לחודש שירכז חידושים, תכנים, מאמרים, משחקים ודרכי למידה חברתיים לשימושכם, ידיעונים קודמים מפורסמים באתר ה"מרכז החברתי").

 

כולי תקווה כי ידעון זה ישמש, יפרה ויעשיר את ידיעתכם בתחום החברתי

שלכם בחברות,

נופר ירושלמי ספדה, המרכז החברתי

ידיעון זה יעסוק בהתחלה... התחלות בהיבטים חברתיים.

היכולת מצמיחה לאדם כנפיים,

השאיפה נותנת לו לעוף" סשה פז 

קשר מתחיל...

שנה חדשה, התחלה חדשה, מסגרת חינוכית חדשה (או משתנה), חברים חדשים וכו'
וכל אלה טומנים בחובם:

התרגשות, חשש, לא נודע, את ה"דף החלק", רגעי חסד (ללא העבר...) את חלקנו זה ממלא אנרגייה חיובית ואצל חלק לא מבוטל, ילדים ומבוגרים, התחלה זה לא תמיד דבר קל. 
הקושי במעבר, הצורך בנפרדות מההורים/ מהמסגרת הקודמת מקשה עליהם בהיבטים רגשיים ופיזיים ומכאן ההשלכה גם על ההסתגלות החברתית.
ישנם מקרים אשר בשבועות ההסתגלות, בטווח הזה, נוצר הפער החברתי. הילדים שההתחלה קלה להם, יוצרים קשרים חברתיים מהירים, מתחילים במשחק עם חברים ונכנסים די מהר לשיגרה והמהססים... מתקשים בכך, מתעכבים ביצירת קשרים אלה ו"העגלה ממשיכה לנסוע" ולא פעם, בלעדיהם.   

ויכוח לא נגמר... מה משפיע יותר גנטיקה או סביבה?! תשובה חד משמעית בוודאי שאין לי אבל מה שבטוח, לכל אחד מהם חלק לא מבוטל בהתנהגות החברתית שלנו.

לחלקנו נקודת פתיחה טוב היותר בנושא מסיבות שונות ולחלקנו קושי בנושא. הקשיים יכולים לנבוע מסיבות שונות אך הם לא משנות.
מה שחשוב להבין שאל ייאוש לנו, ההורים ואנשי החינוך, בלמידה של הנושא, נוכל להזניק ילדים/תלמידים בלמידה חברתית ויש אפשרות לעזור להם בלמידה של מיומנויות חברתיות נדרשות לשם פיתוח ושכלול קשרים חברתיים. 

 

לקריאה נוספת...

אפרת מעיין מחברת קלפי רבי המכר "ארץ יצורי הנפש" כתבה מאמר בנושא דחייה חברתית  

כוחות קסם לריפוי שדוני דחייה חברתית

לסיכום 

ידיעון זה עסק בתחילת השנה והשלכותייה על הסתגלות הילד/ התלמיד במערכות החינוך.

עוד הצגתי את חשיבות בניית אקלים חברתי במסגרות החינוכיות ווהשפעה של כך על הלמידה ותחושת השייכות 

מתאורייה לעשייה
לקרוא, להבין, ללמוד ולחקור זה טוב ונכון אך מה עושים עם כל הידע ...

במרחבים: בגן, בכיתה או בכל מסגרת חינוכית-
פינת הספר  של המרכז החברתי 

מה חבוי לנו בין ספרי הילדים? עולם ומלואו!
בפינה זו אציג בכל פעם ספר ילדים שבקלות הופך לסיפור חברתי והפעם- "ספר אפייה" לתחילת שנה 

לקריאה : עוגת גזר
    סיפור על פעילות שמחממת את הלב, אפייה עם חברים.

מאת: מיריק שניר 

פעילות חברתית- תכנית ה"אייקונים"

פעילות מותאמת לתחילת שנה והקניית החשיבות של עשייה חברתית ושיתוף

כיצד נעשה זאת?! בעזרת "אייקונים" כשמם כן הם, סמלים. בעזרת סמלים חברתיים: שיתוף, עזרה, פתרון, תשומת לב והזמנה שידייקו את השיח החברתי והחיזוק במסגרות החינוכיות.

 

תכנית האייקונים להורדה

https://drive.google.com/file/d/1YLz3H2KJSxXuSuNcyaO4cRPQuKJyyIJU/view?usp=sharing


הפעם לתכנית צירפתי את התכנית החברתית המופלאה "הפרפרים של עומר"
רוצים לדעת מי זו עומר? והנתינה שהשאירה אחרייה

לצפייה

https://www.youtube.com/watch?v=bZLltZxxcRAhttps://www.youtube.com/watch?v=bZLltZxxcRA

 

.

עד כאן ידיעון ספטמבר  19 החברתי 
שלכם בחברות,
נופר ירושלמי- ספדה
 המרכז החברתי 

 מזמינה אתכם.. אם יש לכם מאמר, תכנית, רעיון חברתי
ותרצו שאתן לו כאן את הבמה מוזמנים לשלוח אליי 
למייל: Nofar@m-hevrati.co.il 

רוצים להמשיך ולעקוב אחרינו?
לקבל פעילויות, רעיונות וידע בתחום החברתי מוזמנים למלא פרטים  

שם *
דואר אלקטרוני *
טלפון סלולארי
תפקיד: גננת/ מורה/יועצת/אחר

נבנה באמצעות מערכת דפי הנחיתה של רב מסר

.